Nu vankas det vår...

Ja som vanligt så är det ju ett tag sen jag skrev här, finns ju så mycket att skriva om egentligen och nu hamnar jag ju bara efter. Jaja, inget att göra åt saken nu utan får försöka uppdatera så gott det går!
 
Vi är nu inne i mars månad och våren närmar sig med stormsteg, även om det inte känts så senaste veckan då det varit otroligt kallt om nätterna. Dagarna har dock varit fina och inte fullt så kalla så vi har fortsatt träna med stöttingen. Ruben hade en växtperiod i februari så det kändes som att vi kom lite efter med träningen. Höll igång honom under växtperioden, inga hårda pass utan lagoma så han inte skulle tappa för mycket. Ganska snabbt var perioden över och vi började dröga alla träningspass i veckan. Han tog snabbt ihop och har fått fina muskler på bakpartiet!
Har börjat rida Ruben nu också, började ju sitta in honom sent förra året, och det går över förväntan. Han är så lugn när jag sitter på ryggen, lyssnar så mycket bättre än då jag kör honom med vagn. I förrgår när vi var ute och tränade hästarna så reagerade Ruben väldigt starkt på en skotare som var på andra sidan vägen och körde fram timmer. Han blev jättenervös då han inte visste vad det var och inte kunde de sen. Jag har aldrig sett honom så  nervös och uppstressad förut, stackaren!!! Så igår sadlade jag och Erika hästarna för att rida över på andra sidan vägen så dom skulle få titta på den och se vad det var för något. Ruben blev mer och mer stressad ju närmare vägen vi kom för han kunde ju fortfarande inte se den. Väl över på andra sidan vägen så lugnade han ner sig riktigt snabbt. Vi stannade så att dom fick titta på den när den lastade timmer och körde fram och tillbaka över hygget, skrittade fram efter vägen och stannade om vart annat så de skulle få titta och se att det inte var något fara. Hästarna skötte sig galant!! Länge fram på vägen så låg det en hög med avskalade stockar, den tyckte Ruben var riktigt läskig, men efter att Hypra vågat sig fram och lukta på den så var ju han också tvungen att göra det. Han var också tvungen att kolla in en läskig Nissan pickup som stod efter vägen :) På vägen tillbaka hade Hypra skotaren på sin högra sida och då tyckte hon den var betydligt mer läskig men lugnade ner sig innan vi lämnade skotaren och gick hem. Duktiga, fina, underbara, kloka, bästa hästarna!
 
Måste citera Erika från inlägget hon skrev på sin blogg igår, kan inte själv beskriva det bättre än hon gjorde:
"Man kan inte annat än känna sig nöjd när två 3-åringar som inte har mycket erfarenhet ändå kan finna trygghet i varandra och oss ryttare, och som förstår det vi lärt dom med att titta på det som är farligt och inse att man kan tycka det är läskigt, men man behöver inte få panik och sticka så fort man konfronteras med något farligt."
- Erika Persson http://norrlandsparla.blogg.se
 
Så otroligt fina hästar vi har, jag, Mats och Erika!! Ser så otroligt mycket fram emot detta år och det första steget är att hästarna ska klara kvalet, vilket jag inte allt tror kommer bli ett problem. Vi siktar på att kvala i mitten på april och om allt går som det ska då så får man börja leta bra proppar!
 
                                Ruben ♥                                                               Hypra ♥
 
Så nu fortsätter vi med drögningen men kommer börja lägga in joggpass och även åka ner på rakbanan och träna dom där så dom får komma lite hemifrån. Jag tror Ruben kommer att tycka väldigt mycket om detta för även om han jobbar på bra när vi drögar så märks det på honom att han tycker att det här med skrittjobb det är ingen riktig träning ;)
 
Nu avslutar jag för denna gång och hoppas jag skriver snart igen!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0